• طرح ملی نجات دانش‏ آموزی آب: «داناب»
    طرح ملی دانش‏ آموزی نجات آب که به اختصار از آن با عنوان داناب یاد می‏شود؛ براساس ایده‏ای علمی برگرفته از مطالعات جامع پیرامون طرح‏های فرهنگی و آموزشی، در سال تحصیلی 89-88 در یکی از استان‏های کشور به اجرا درآمد.

    در این طرح با هدف قرار دادن دانش‏ آموزان، برنامه‏ریزی شده است تا مسائل و چالش‏های اصلی حوزه آب اعم از مسائل ارزشی پیرامون آب، مسائل کمی، مسائل کیفی، بحث آب مجازی، ارزش ذاتی و اقتصادی آب و ... در روندی نظام ‏مند مورد به این قشر آموزش داده شود.

    این طرح پس از اجرای موفق در یکی از استان‏های کشور، در سال تحصیلی 90-89 در چند استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شد. سنجش اثربخشی طرح در اجرای دوساله این طرح، حاکی از موفقیت آن بوده و بر این اساس و با توجه به ضرورت اقدامات جدی و فراگیر در عرصه آموزش و بهبود فرهنگ در قبال مسائل حوزه آب، این طرح برای سال تحصیلی جاری ملی اعلام شده و به عنوان وظیفه مجمعی استان‏ها توسط مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، تعیین شده است.

    حسب توافق و برنامه‏ ریزی‏های انجام شده در شورای سیاست‏گذاری طرح‏های دانش‏ آموزی آب و آبفا؛ دانش‏ آموزان مقطع راهنمایی و بالاتر به عنوان قشر هدف ویژه حوزه آب و دانش‏ آموزان مقطع دبستان و پیش‏ دبستانی به عنوان قشر هدف در نظر گرفته شده برای حوزه آبفا تعیین شده است.

    در طرح داناب، مخاطب اصلی طرح، دانش ‏آموزان مقطع راهنمایی می‏باشند که از یک‏سو قدرت دریافت و تحلیل مسائل گسترده و بعضاً انتزاعی حوزه آب ( از قبیل کسری مخازن آب زیرزمینی، آب مجازی و ...) را دارا بوده و از سوی دیگر هنوز به شکلی جدی درگیر مباحث مربوط به کنکور یا مسائل کاری و شغلی نشده‏اند.

    ویژگی‏های اصلی طرح:

    راهبری کلان و ملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران با همکاری مشاور ملی؛ ضمن لحاظ کردن مسائل مدیریت بومی برای استان‏ها

    • مبتنی بودن بر مطالعات علمی و تعریف اصولی ( پشتوانه 3 سال اجرای پایلوت و متکی بر مطالعات مشاور ملی)
    • تمرکز بر آموز ش پایه‏ای و عمقی و پرهیز از اقدامات صرفاً نمایشی
    • نظام ‏مند بودن طرح (متشکل از 6  نظام اصلی است که در ادامه ذکر خواهد شد)
    • افق دراز مدت برای اجرای مستمر طرح همراه با اعمال اصطلاحات سالانه بر اساس بازخوردهای اجرا